Ako to bolo s tým portálom cestovného ruchu

Autor: Martin Královič | 16.7.2013 o 8:53 (upravené 19.7.2013 o 10:19) | Karma článku: 16.84 | Prečítané  12206-krát

V sobotu 13.7.2013 vyšiel na webe Pluska.sk a aj v tlačenej verzii denníka Plus 1 deň článok, v ktorom spomínali mňa a moju mamu. Akceptujem úlohu médií v demokratickom štáte a uvedomujem si aj ich dôležitosť pri upozorňovaní na porušovanie zákona. Nemôžem ale súhlasiť a neozvať sa proti klamaniu a útočeniu na mňa a na moju rodinu. Preto som si dovolil napísať pár riadkov o tom, ako to vlastne bolo s tým portálom cestovného ruchu pre mesto Trnava, o tom ako, prečo a za koľko som vyhral verejné obstarávanie a prečo si myslím, že je článok v Pluske nepravdivý a zavádzajúci.

Takže najprv „úvod do deja“: Mesto Trnava dňa 27.9.2012 zverejnilo na svojom webe „Oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania". Predmetom zákazky bola tvorba multimediálneho obsahu portálu cestovného ruchu. Čiže nešlo o naprogramovanie a dodanie stránky (portálu) tak ako tvrdil redaktor z Pluska.sk. Do tejto súťaže som sa prihlásil s mojou spoločnosťou Marketinx s.r.o. . Súťažné podklady podľa mojich informácií vyžiadalo ďalších 11 firiem. Do súťaže sme sa prihlásili a tiež sme dodali všetky požadované podklady. Nami ponúknutá suma bola 40 790,- Eur vrátane DPH. Po vyhodnotení (otváraní ponúk) som bol informovaný, že ponuka bola akceptovaná a že prebehne elektronická aukcia. Počas elektronickej aukcie som zistil, že som ako jediný zaradený v elektronickej aukcii, na čo som až neskôr dostal vysvetlenie, že som bol jediným uchádzačom, ktorý poslal ponuku. Čiže elektronická aukcia už sumu nezmenila a finálnou vysúťaženou sumou bola suma z mojej ponuky (40 790,- Eur).

Podpísanie zmluvy trvalo dlho – bolo to spôsobené kontrolou na VÚC Trnava, neskôr bolo obstarávanie posunuté na Úrad pre verejné obstarávanie a rovnako bolo kontrolované Najvyšším kontrolným úradom. Žiadna z týchto inštitúcií nevzniesla žiadnu pripomienku alebo námietku voči celej súťaži a jej výsledku.

Zmluva o dielo bola podpísaná 6.6.2013 a bola zverejnená na web stránke Mesta Trnava dňa 8.6.2013. Od tohto dňa sme začali pracovať na dodaní obsahu portálu cestovného ruchu pre Mesto Trnava, ktorý musíme podľa zmluvy dodať najneskôr do 120 dní od účinnosti zmluvy (vychádza to na začiatok Októbra 2013).

Teraz v skratke zosumarizujem zopár vecí, v ktorých redaktor v článku vyslovene klame, resp. podáva zavádzajúce informácie:

1) Suma spomínanej zákazky nie je 100 000,- Eur, ale 40 790,- Eur (neviem si predstaviť, akú dávku drzosti alebo neinformovanosti si vyžaduje takýto „omyl“).

2) Predmetom zákazky nie je dodanie portálu (programovanie, dizajn, CMS, ...) ale dodanie OBSAHU portálu cestovného ruchu.

3) Veta „Je zaujímavé, že ako prevádzkovateľ miestnej strážnej služby nemusel preukázať prax v tvorbe webových stránok.“ vyznieva, ako keby túto súťaž vyhrala súkromná bezpečnostná služba a nie firma, ktorá pracuje v oblasti reklamy a marketingu. Na stránke OR SR sa dá veľmi ľahko overiť, že spoločnosť Marketinx s.r.o. takúto činnosť vôbec nevykonáva.

4) Aj vzhľadom na priložený screenshot webstránky Trnava Tourism (na webe neskôr rýchlo dopísaný popis "ilustračné foto") si mnohí čitatelia začali myslieť, že toto je tá stránka ktorá mala stáť "tých sto tisíc". Toto je tak isto nepravdivá informácia - príprava samotného portálu (ktorú rieši nejaká firma z Bratislavy) a aj napĺňanie portálu multimediálnym obsahom (ktoré riešime my) ešte stále prebiehajú, takže online sa tento portál momentálne ešte vidieť nedá.

Tí, čo ste sa v čítaní článku dostali až sem si poviete – ok, chalan teda nedostane peniaze za dodanie portálu, ale za dodanie obsahu. A nedostane 100 tisíc, ale 40 tisíc. A poviete si – ale to je aj tak stále veľa.

Nesúhlasím.

V celom článku sa redaktor ani raz nenamáhal zistiť/spomenúť, čo je vlastne predmetom zákazky a čo má moja firma vlastne dodať. Spomínaný Peter z Trnavskej agentúry tvrdí „Bežne sa za niečo také platí 5000,- Eur). Čo je „niečo také“? Vedel to Peter, keď „naceňoval“ danú vec, alebo vedel to aspoň redaktor?

Veľmi zhruba Vám teda zhrniem, čo je vlastne predmetom dodania zákazky a čo na tom stojí 40 790,- Eur (vrátane DPH):

  • 15x video dokument s hovoreným komentárom k objektom (pamiatkam)
  • 15x audio sprievodca k pamiatkam
  • 3D pohľady na centrálnu mestskú zónu
  • Informácie o cca. 360 subjektoch (múzeá, relax, šport, turistika, ubytovanie, gastronómia, pamiatky, služby, ...) – spolu cca. 360 normostrán textu
  • Informácie k minimálne 50 podujatiam organizovaným v regióne (spolu minimálne 50 normostrán)
  • Ďalších cca. 50 normostrán textu (povesti, báje, prehliadky mesta, história mesta, osobnosti mesta, ...)
  • k celému webu to vychádza cca. 1000 - 1500 fotografií - všetky musia mať vysporiadané autorské práva ( čiže tie fotky musíme buď nafotiť alebo ich kúpiť)
  • preklad celého obsahu portálu do AJ a do NJ - to je spolu cca. 1200 normostrán textu (samo o sebe už len toto je nezanedbateľná položka celého rozpočtu).

 

 

Čiže tu je zásadný rozdiel medzi dodaním stránky a dodaním obsahu. Možno má niekto pravdu, keď tvrdí, že web stránku dokáže naprogramovať jeden študent za týždeň. Ale vyššie uvedený zoznam vecí, ktoré máme v rámci obsahu portálu dodať určite nezvládne jeden študent. Ani piati. A určite nie za týždeň. Kolegovia, ktorí sa venujete podobným službám, myslím, že mi dáte za pravdu, že suma 40 000,- Eur je adekvátna suma za podobný obsah zákazky. Laickej verejnosti odporúčam aspoň základné výpočty (cena prekladu jednej normostrany, náklady na zamestnancov na získanie fotografií, natočenie a zostrihanie video dokumentov, čas potrebný na získanie informácií a sformulovanie 1 normostrany textu, ...).

Na záver budem trochu emotívnejší a použijem menej faktov. Ide o moju mamu – aby ma niekto neobvinil, že som sa celý čas k tomu nevyjadril, keďže to bol vlastne „zmysel“ článku. Áno – maminka je členkou mestského zastupiteľstva v Meste Trnava. Áno som jej syn (a som na to hrdý :) ). Maminka je silná žena, zvládla vychovať 6 detí, stíha sa venovať veľkej rodine, sociálnym aktivitám (materské centrum, ...) a aj vykonávať jej povinnosti, ktoré jej vyplývajú z poslaneckého mandátu. Ale maminka je dobrá duša. Jemná a férová (niekedy až veľmi). Denne počúvam, ako jej ocino hovorí, nech už nechá politiku tak, že ju to stojí len veľa nervov, trápenia a zloby. A od dnes s ocinom asi začnem súhlasiť. Keď niekto chce, nech nadáva na mňa. Nech vyšetruje, pýta sa, nech dáva podnety a žiadosti o prešetrenie. Ale maminku prosím vás nechajte na pokoji. Ona bola prvá, ktorá mi na začiatku (keď som niekde povedal, že plánujem sa uchádzať o túto zákazku) povedala, nech to nerobím, že si to schytám a že všetci budú ukazovať prstom na ňu, že to ona vybavila. A vtedy som ju neposlúchol, pretože som chcel niečo dokázať sám – bez jej pomoci. A teraz to tak trochu ľutujem, keď vidím ako ju to celé trápi. Mama by toto nikdy neurobila, ani keby som ju o to požiadal. A aj keby chcela, nemá na to ako mestská poslankyňa pozíciu a právomoc.

Už som príliš emotívny, budem končiť. Ďakujem všetkým, čo sa v čítaní dostali až sem. Nečakám, že teraz všetci zmenia názor. Ale aspoň mám čisté svedomie, že som reagoval a napísal ako sa veci majú. Už som poveril mojich právnych zástupcov, aby urýchlene konali voči vydavateľstvu a žiadali ospravedlnenie za ohováranie a ujmu na dobrej povesti.

Ďakujem všetkým kamarátom, ktorí mňa a maminku poznajú natoľko, že sa dnes ozvali s jednoduchým „Drž sa, veríme Ti“. A ďakujem aj tým, čo sa ozvali a pýtali sa – je to prirodzené a ľudské.

DOPLNENÉ 19. 7. 2013 o 10:19:

V diskusii k môjmu blogu sa viac krát objavila otázka, ako mohla Marketinx s.r.o. splniť podmienky súťaže ohľadom referencií a obratov. Pre splnenie tejto podmienky sme využili technické a odborné kapacity inej osoby, čo je bežná prax v podobných súťažiach a umožňuje to § 28 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní. Pripomínam, že celá súťaž (vrátane všetkých podkladov, ktoré sme zaslali) bola kontrolovaná a odsúhlasená Najvyšším kontrolným úradom a Úradom pre verejné obstarávanie.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Marián Leško: Smer je za bodom zlomu, kopíruje krivku HZDS

Ani Robert Fico neskončí v politike inak ako pred ním Vladimír Mečiar a Mikuláš Dzurinda.

NITRA

Exriaditeľa nemocnice a ďalšieho Slováka zadržali v Thajsku

Stíhajú ho za spreneveru peňazí.


Už ste čítali?